
Als je een website hebt opgezet wil je natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google komen. Een beter vindbaarheid staat gelijk aan meer bezoekers op je website. Maar hoe maak je goede content die veel bezoekers aanspreekt?
SEO content
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met behulp van SEO bouw je je site zo op dat je beter vindbaar wordt in de zoekmachine. Dit zal ervoor kunnen zorgen dat je website eerder wordt weergeven als relevant bij een specifieke zoekopdracht op Google.
De kern van SEO
Het maken van SEO content bestaat uit 3 onderdelen: On-page SEO, Off-page SEO en technische SEO. Als je je focus legt op deze 3 punten tijdens het maken van SEO content, zal deze een veel grotere kans hebben om hoger in de zoekresultaten van Google te komen.
On-page SEO gaat om de inhoud van je website en de kwaliteit ervan. Off-page SEO heeft betrekking tot het beïnvloeden van je SEO buiten je website. Technische SEO gaat over de technische optimalisatie van je website. Als deze goed en naar behoren werkt, zal je website al beter kunnen scoren.
Het schrijven van content
Je website staat of valt door de content die er op geplaatst wordt. Als je content kwalitatief goed is, is de kans groter dat je website hoger in de zoekresultaten terecht komt. Ook zal je content vaker online gedeeld worden. Dit noemen we backlinks, wat valt onder linkbuilding, wat er ook voor zorgt dat je zichtbaarheid in Google verbeterd.
Je content moet aansluiten op de behoefte van de bezoekers van je website. Beantwoord de vraag waar op gezocht wordt duidelijk en biedt relevante informatie die je bezoeker interessant vindt. De opbouw van je tekst is hierbij ook belangrijk. Een bezoeker zal in vele gevallen de tekst snel scannen en door de alinea’s en kopjes zoeken naar het antwoord op zijn vraag. Zorg dus dat het geen grote lappen tekst zijn en dat er duidelijke kopjes gebruikt worden!
Het gebruiken van zoekwoorden
Bij het schrijven van SEO content is het gebruik van zoekwoorden een van de belangrijkste dingen die je moet toepassen. Hiermee zorg je dat je content relevant voor je bezoeker gevonden wordt door Google en wordt weergeven zodra er op deze zoekwoorden gezocht wordt.
Zoekwoorden worden meestal precies in de tekst verwerkt. Als iemand antwoord wil op de vraag wat het verschil is tussen parfum en eau de parfum, dan zal hij gaan zoeken op ‘verschil parfum en eau de parfum’. De zoekwoorden in Google zullen kort en bondig worden ingevoerd. Als deze zoekwoorden precies op deze manier in je tekst staan, zal deze veel sneller naar voren komen in de zoekresultaten. De woorden komen identiek met elkaar overeen en zullen volgens Google dan ook de perfect match zijn voor waar de bezoeker.
De werking van off-page SEO
We spraken net al even over linkbuilding en backlinks. Dit valt onder off-page SEO. Het gebruik hiervan is zeer belangrijk voor de vindbaarheid van je website. Kort gezegd is het zo dat hoe meer links er van externe websites naar je website verwijzen, hoe hoger je een positie op Google krijgt. Google ziet deze links die gedeeld worden als aanbevelingen. Een externe site deelt niet zomaar een link naar je pagina, dus moet de pagina wel relevante content bevatten die interessant kan zijn voor meer mensen. Hoe meer er van zulke backlinks naar je site toe verwijzen, hoe betrouwbaarder Google je vindt en hoe relevanter je content gevonden wordt.
Ook bij linkbuilding is je content heel belangrijk. Hoe beter je content is, hoe meer mensen het zullen delen. Dit wordt vaak op social media gedaan. Er kan een ongekend groot bereik behaald worden met social media. Zorg daarom ook dat je een sterke social media strategie hebt.
Technische SEO tips
Als laatste de technische SEO tips, maar minstens zo belangrijk als je content. Als je website snel werkt op zowel computers als op telefoons, doet dit veel goeds voor je positie op Google. Een langzaam werkende site zullen bezoekers niet op willen wachten als ze ergens naar op zoek zijn. Ze klikken dan de website weer net zo snel weg als dat ze hem geopend hebben. Google zal dit opslaan als niet relevant en je website lager in de zoekresultaten plaatsen.
Ook is de opbouw van je site en content belangrijk. Als deze makkelijk te lezen is en snel te laden, zullen bezoekers sneller terugkeren naar je site. Gebruik niet te veel afbeeldingen tussen je teksten door. Het zal mensen wel aanspreken, maar je site ook een stuk langzamer maken.