
Voor je je bedrijf in kunt schrijven bij de Kamer van Koophandel, moet je een bedrijfsnaam verzinnen. Sommige ondernemers weten direct welke naam zij willen gebruiken voor hun bedrijf. Andere ondernemers vinden het lastiger om een goede bedrijfsnaam te kiezen. Hoor jij bij de laatste groep? Dan geven wij je graag enkele tips om een goede bedrijfsnaam te verzinnen.
Kort maar krachtig
Een goede bedrijfsnaam moet niet te lang zijn. Zelfs met een korte naam van slechts enkele letters, kun je al indruk maken. Bovendien zijn korte bedrijfsnamen veel gemakkelijker te onthouden. Houd de naam van je bedrijf daarom zo kort en krachtig mogelijk.
Het doel van je bedrijf
De naam van jouw bedrijf moet je doelgroep duidelijk vertellen om wat voor bedrijf het precies gaat. Het is dan ook goed als het doel van jouw bedrijf naar voren komt in je bedrijfsnaam. Je kunt het doel duidelijk naar voren laten komen, maar ook wat subtieler.
Concurrerend
Je bedrijfsnaam moet absoluut concurrerend zijn. Dit wil zeggen dat de naam van jouw bedrijf niet lijkt op de bedrijfsnaam van je grootste concurrent.
Lang houdbaar
Een goede bedrijfsnaam is lang houdbaar. Dit wil zeggen dat de bedrijfsnaam nu goed is, maar over enkele jaren nog steeds. Vermijd tijdaanduidingen in je bedrijfsnaam, want dit soort toevoegingen maken jouw bedrijfsnaam juist niet houdbaar.
Pas op met humor
Jouw bedrijfsnaam mag best grappig zijn, maar moet ook weer niet te veel humor hebben. Niet iedereen kan jouw grappige bedrijfsnaam waarderen, zeker niet als de grap in de naam van je bedrijf zeer persoonlijk is. Pas daarom goed op met humor.
Vermijd saaiheid
Tot slot mag jouw bedrijfsnaam zeker niet saai zijn. Saaie bedrijfsnamen zijn slechte bedrijfsnamen. Laat zien dat je enthousiast bent over jouw bedrijf door een positieve, vrolijke en unieke bedrijfsnaam te kiezen, die alles behalve saaiheid uitstraalt.