Ons land kent steeds meer startende ondernemers. Als ZZPer kun je gemakkelijk aan de slag en van je hobby je beroep maken. Of je nu kapper, stukadoor, schilder of automonteur bent, als zelfstandig ondernemer is het belangrijk om vindbaar te zijn via zoekmachines zoals Google en Bing. Tegenwoordig worden dit soort ZZPers niet meer gezocht in een telefoongids of bedrijvengids. Nee, tegenwoordig is het allemaal online te doen. Online vindbaar zijn is dan ook van essentieel belang. Maar waar moet je nu precies rekening mee houden wanneer je een eigen onderneming opzet?

Bepaal je doelgroep

Allereerst is het belangrijk om de juiste doelgroep te bepalen. Wanneer je een duidelijk beeld hebt van mogelijke klanten kun je vervolgens je gaan richten deze doelgroep. Bedenk dus goed wie je doelgroep is. Wellicht voldoet jouw doelgroep aan bepaalde voorwaarden. Wat is het opleidingsniveau van je doelgroep? Wat is de leeftijd en het geslacht van je doelgroep? Wellicht zijn er nog andere eisen die je aan je doelgroep kunt stellen. Een gewichtsconsulente zal bijvoorbeeld op zoek zijn naar personen met een te hoog of juist te laag lichaamsgewicht. Bedenk goed wat dit voor jouw situatie betekend.

Bekijk vervolgens wat de leefstijl van je doelgroep is. Wat zijn hun hobby’s, normen en waarden en interesses? Wanneer je een nieuwe of hippe kledingstijl verkoopt zal je je niet moeten focussen op mannen en vrouwen van middelbare leeftijd. Dit soort vragen moet je jezelf dus stellen.

Vervolgens is het van belang om de locatie van je doelgroep in kaart te brengen. Waar zijn je mogelijke klanten eigenlijk? Online betekent dit dat je uitzoekt waar je doelgroep zich online mee bezig houdt, zodat je weet waar je de aandacht zou kunnen trekken. Wat voor soort websites of online platformen bekijkt je doelgroep?

Tot slot is het van belang om te bedenken wat je je doelgroep te bieden hebt. Wat is de toegevoegde waarde van je onderneming? Bedenk waarom mensen voor jou zouden moeten kiezen en hoe je dit naar de mogelijke klant gaat communiceren.

Kies de juiste domeinnaam

Wanneer je weet wat je met je onderneming gaat doen en wat de naam van je onderneming zal zijn is het tijd om te zoeken naar een goede domeinnaam. Een domeinnaam is een url van een website of e-mail adres. Enkele voorbeelden zijn www.shell.com of www.philips.nl. Het is belangrijk om de juiste domeinnaam te gebruiken. Wanneer je als schilder gaat beginnen en je onderneming heet ‘Schildersbedrijf Janssen’ dan kun je natuurlijk www.janssen.nl of www.schildersbedrijfjanssen.nl kiezen.

Het is kan soms interressant zijn om je domeinnaam op een andere manier te kiezen. Ben je schilder in Rotterdam Zuid? Dan is het misschien slimmer om te kiezen voor www.schilderrotterdamzuid.nl De reden hiervoor is eigenlijk heel simpel. Met een dergelijke domeinnaam scoor je gemakkelijker in de zoekmachines zoals Google. Dit verhoogt je online vindbaarheid. Mensen zullen immers wel zoeken naar ‘schilder Rotterdam zuid’ maar niet naar ‘schildersbedrijf janssen’. Op deze manier ben je dus gemakkelijker te vinden voor nieuwe potentiele klanten.

Wanneer je de juiste woorden voor je domeinnaam hebt gevonden, kun je nog bekijken welke extensie je gaat kiezen. Enkele voorbeelden zijn .nl .com .net .org en .info. De regel is simpel; een .nl domein heeft in Nederland de voorkeur. Opereer je in meerdere landen? Dan kun je ook kijken naar .com .net of .eu. Het is echter zo dat de .nl domeinnaam soms al bezet is. In dat geval zal je moeten zoeken naar alternatieven. Een .com domeinnaam is algemeen geaccepteerd in Nederland. .org .net en .info zien we wat minder vaak, maar ook deze extensies komen vaker terug. Houdt er wel rekening mee dat niet elke extensie even gemakkelijk scoort in een zoekmachine. Een .nl domeinnaam zal altijd gemakkelijker hoog in google scoren dan een .info domeinnaam.

Je bedrijf in Google maps

Een manier om gemakkelijk online vindbaar te zijn is het toevoegen van je bedrijf bij Google Maps. Wanneer men de naam van je bedrijf opzoekt, zal Google direct de locatie en contactgegevens laten zien. Dit is gelukkig vrij eenvoudig op te zetten.

Stap 1: Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in met een Google account.
Stap 2: Tik de naam van je bedrijf in. Google zal zeggen dat dit bedrijf niet aangemeld is. Klik op ‘Nee, dit zijn niet mijn bedrijven’ en ga verder.
Stap 3: Vul al je bedrijfsgegevens in. Denk hierbij aan het adres, de naam, het telefoonnummer en eventueel openingstijden. Klik vervolgens op ‘Verzenden’.

Je kun je bedrijf vervolgens nog verifiëren. Dit kan op verschillende manieren, afhankelijk van het soort bedrijf. Het gemakkelijkst is verificatie via briefkaart. Je zult een brief op het opgegeven adres ontvangen. Deze brief bevat een code, welke je kunt gebruiken om het bedrijf op jouw locatie te verifiëren. Dit zorgt ervoor dat niemand anders de gegevens kan aanpassen.

Vindbaar op de juiste zoektermen

Tot slot is het van belang om je website zo in te richten dat je gevonden wordt op de juiste zoektermen. Wanneer iemand ‘schilder Rotterdam zuid’ in typt wil je immers dat jouw bedrijf in google weergegeven wordt.
Zomaar op nummer 1 in Google komen willen we allemaal wel en dit is helaas niet zomaar mogelijk. Het is vrij complexe materie en er zijn allerlei factoren die ervoor zorgen dat je website wel of juist niet scoort. Enkele tips:

  1. Zorg ervoor dat er tekst op je website staat. Zorg er ook voor dat deze tekst relevant is voor jouw bedrijf.
  2. Zorg voor passende afbeeldingen en geef deze afbeeldingen ook een slimme naam, zoals ‘Schilder in Rotterdam zuid’.
  3. Zorg dat andere websites naar jouw website linken. Zo ziet Google dat jouw website belangrijk is. Meld je dus aan bij startpagina’s of bedrijvengidsen.
  4. Wanneer het van groot belang is om op nummer 1 in Google te komen is het verstandig om een Online Marketing bureau in te schakelen.

Met behulp van deze tips moet het mogelijk zijn om online goed vindbaar te zijn. Zorg ervoor dat je eens in de paar maanden kijkt hoe je online te vinden bent. Google eens naar zoektermen die voor jouw onderneming van belang zijn en kijk hoe je website scoort. Zorg er ook voor dat je website eens in de paar maanden geüpdatet wordt en voorzien wordt van nieuwe tekst, zodat ook Google ziet dat je website nog steeds relevant is. Heel veel succes met je (online) onderneming!