
Ondernemers worden dagelijks blootgesteld aan diverse risico’s. Voor veel van deze risico’s zijn zij ook verzekerd. Denk hierbij aan een zakelijke autoverzekering, inboedelverzekering of brandverzekering. Een verzekering tegen een digitale inbraak of een andere vorm van cybercrime is iets wat vaak niet verzekerd is. Uit onderzoek van De Goudse Verzekeringen is gebleken dat slechts 6% van de ondernemers een cyberverzekering hebben. In samenwerking met Kantar TNS heeft de Goudse al eerder onderzoek gedaan naar cyberverzekeringen voor het MKB. Een vraag uit het eerdere onderzoek was: “Overweegt u een cyberverzekering?” hierop antwoordde in 2016 nog 81% met nee. In 2018 is dit percentage nog steeds relatief hoog met 69%. Naast de Goudse zijn er diverse aanbieders zoals Centraal Beheer en Allianz.
Dekking cyberverzekering
Met een cyberverzekering wordt een ondernemer gedekt tegen schade die ontstaat via computers en internet. Je kan hierbij denken aan bijvoorbeeld datalekken, DDoS-aanvallen of menselijke fouten die ervoor zorgen dat je bedrijf stilstaat. Stel dat 1 van je medewerkers per ongeluk iets installeert waardoor het volledige computersysteem ontregeld wordt dan loop je schade op als ondernemer. Deze genoemde zaken kan je als ondernemer niet simpelweg voorkomen door een up to date virusscanner en een firewall. Vaak is de mens de zwakste schakel in deze beveiliging.
Vormen cybercrime
Hierboven hebben we al een aantal vormen van cybercrime besproken. Maar waarom is het dan toch niet top of mind bij de meeste ondernemers? Wij denken dat dit komt doordat veel ondernemers er simpelweg nog geen ervaring mee gehad hebben. Veel genoemde vormen van cybercrime zijn bijvoorbeeld datalekken door middel van een gestolen laptop, identiteitsfraude zoals in het youtube filmpje hieronder weergegeven of phishing via e-mails waarin bijvoorbeeld de website van de belastingdienst of de bank wordt nagemaakt om gegevens te ontfutselen. Bekijk hieronder hoe makkelijk het bijvoorbeeld is om een e-mailadres te achterhalen en een wachtwoord telefonisch te wijzigen.