U ziet door de bomen het bos niet meer. Welke kosten brengt het oprichten van een besloten vennootschap met zich mee? Buiten de oprichtingskosten maakt u kosten voor de administratie en de inschrijfvergoeding van de KvK. Daarbij probeert de notaris uiteraard ook een stevige factuur te sturen, ook dat blijft immers een ondernemer. Om het een en ander inzichtelijk te maken hebben wij de kosten voor u op een rijtje gezet.

Kosten BV oprichting: de notaris

De notaris is de enige die bevoegd is een BV op te richten. In de wet staat namelijk dat een oprichting per notariële akte moet geschieden. De notaris mag zelf kiezen hoe veel hij wil rekenen voor de oprichting, de notaristarieven zijn namelijk eind vorige eeuw vrijgegeven. De gemiddelde notaris vraagt tussen € 500 en € 1.000 voor de oprichting, een en ander afhankelijk van de complexiteit van de oprichting. Er kan geld worden bespaard door met een (online) tussenpartij te werken. Daar wordt er rond de € 350 tot € 600 in rekening gebracht.

U merkt dus dat de oprichting van de BV een stuk duurder is dan de oprichting van een eenmanszaak. Het verschil is te herleiden tot de wettelijke verplichting om een notaris te benaderen. Een eenmanszaak kunt u wel zelf bij de KvK inschrijven.

Kosten BV oprichting: vergoeding KVK

De Kamer van Koophandel rekent iedere onderneming een eenmalige vergoeding van € 50. Deze vergoeding dekt de administratieve handelingen die de Kamer voor u verricht. Bij de eenmanszaak zijn deze kosten duidelijk, dan kunt u deze direct pinnen bij de KvK. Voor de BV is het een factuur achteraf. Voor vele ondernemers een verrassing, daar de meeste notarissen en tussenpersonen geen melding maken van deze kosten.

Kosten BV: de verplichte administratie

Voor iedere onderneming geldt dat er een wettelijke verplichting bestaat om een deugdelijke administratie bij te houden. Slechts op basis van een goede administratie kunt u correcte belastingaangiftes doen. Indien u zich daar niet aan houdt, riskeert u een hoge boete wanneer u gecontroleerd wordt. De verplichting geldt voor alle rechtsvormen, daarin bestaat geen verschil. Wel is de ondernemingsvorm met rechtspersoonlijkheid (in dit voorbeeld de BV) verplicht om de jaarcijfers te publiceren. Dit moet in een jaarrekening, die gedeponeerd dient te worden bij de KvK. Doet de BV dit niet, dan is de bestuurder persoonlijk aansprakelijk ingeval faillissement. Aan de jaarrekening kleven vele wettelijke voorschriften. Dit is de reden dat BV-ondernemers vaker dan IB-ondernemer (eenmanszaak of vof) kiezen voor een administratiekantoor. Immers, een foutieve jaarrekening betekent persoonlijke aansprakelijkheid.

De gemiddelde jaarlijkse kosten voor een administratiekantoor bedragen tussen € 200 en € 1.200 voor een eenmanszaak/vof, een BV rekent eerder € 600 tot € 1.800 af.

Deze bijdrage is van Justus Tomson, fiscaal jurist bij Online Flex BV, Online uw BV oprichten.