Kantoorruimte huren of kopen?

Een eigen kantoor: huren of kopen? Iedereen die een eigen kantoorpand wil, staat voor dit dilemma. Hoewel het met name bij startende ondernemers gebruikelijk is om een kantoorpand te huren, kan het ook heel aantrekkelijk zijn om een bedrijfspand te kopen. De voordelen en nadelen van huren en kopen mogen duidelijk zijn, maar wegen voor iedere ondernemer weer anders.

Voordelen van huren t.o.v. kopen

  • Bij het naderen van het einde van de huurovereenkomst is men vrij om te gaan onderhandelen over een voortzetting van de overeenkomst, maar kan er ook naar een andere – geschikter – pand uit worden gekeken.
  • Er is geen pand dat bij een verhuizing of bedrijfsbeëindiging moet worden verkocht.
  • Omdat er geen sprake van een lening, hypotheek of investering is heeft dit ook geen gevolgen voor de liquiditeit en kredietwaardigheid van het bedrijf.
  • Bij een dalende markt is er geen enkel risico op waardevermindering van het bedrijfspand.
  • De verhuurder zorgt voor het noodzakelijke onderhoud.



Voordelen van kopen t.o.v. huren

  • Bij veranderde omstandigheden kan het bedrijfspand worden verkocht, of verhuurd. Bij een huurpand is tussentijds opzeggen is niet mogelijk tenzij de resterende huurwaarde min of meer moet worden afgekocht.
  • Een gekocht pand is altijd beschikbaar. Bij een gehuurd pand is het afwachten of de huurovereenkomst, tenzij expliciet afgesproken, wel tegen dezelfde condities wordt verlengd. Het staat een verhuurder bij het aflopen van de overeenkomst vrij om het pand tegen een hogere huur of aan een andere partij te verhuren.
  • Alle mogelijkheden om het pand, voor zover dit mag m.b.t. de noodzakelijke vergunningen, naar behoefte aan te passen of te verbouwen. De investeringen voor een verbouwing zijn relatief eenvoudig te financieren en schrijven over het algemeen langzaam af.
  • Afhankelijk van de marktomstandigheden kan er sprake van een waardevermeerdering van het pand. Bij huurpanden is er bij diezelfde marktomstandigheden juist sprake van een huurverhoging als de huurovereenkomst moet worden verlengd.

Aandachtspunten bij eigen kantoor

Energiekosten
Hoewel de bedrijfspanden qua energieverbruik de laatste jaren aanzienlijk gunstiger zijn geworden, zijn de energiekosten van een pand waar de hele dag de verlichting brandt, computers aan staan en ook flink wordt verwarmd of gekoeld, vaak aanzienlijk.

Kwaliteit
Uiterlijk zegt niet alles. Let bij een bezichtiging ook op de geluidsisolatie en of er goede verlichting aanwezig is.

Verzekering
De inboedelverzekering van een bedrijfspand is een stuk duurder dan we voor een woonhuis gewend zijn.

Servicekosten
Vooral bij huurpanden zijn er vaak nog servicekosten verschuldigd. Vraag vooraf na hoe hoog deze zijn en waar ze voor zijn.

Schoonmaak
Net als een woning dient ook een kantoorpand netjes en schoon te blijven. Houd in het budget rekening met schoonmaakkosten. Bij een hoog(gelegen) pand is het vaak lastig om de ramen te laten lappen. Kijk of er een bruikbare

Bestemmingsplan
Informeer vooraf naar de exacte bestemming van het bedrijfspand en vraag bij twijfel altijd na bij de gemeente, of het bedrijf wel in het beoogde pand mag worden gevestigd.

Hinderwet
Bedrijven dienen in veel gevallen een hinderwetvergunning aan te vragen. Dit kan een redelijk ingewikkelde en langdurige procedure zijn.

Parkeerplaatsen
Naast een goede ligging van het pand is ook de beschikbaarheid van parkeergelegenheid van groot, zo niet doorslaggevend belang. Informeer ook naar de verkrijgbaarheid van extra parkeerplaatsen.

Reclame
Voor sommige bedrijfstakken is het voeren van een opvallende reclame op het pand bijna pure noodzaak. Gemeentes zijn tegenwoordig steeds terughoudender in het toestaan van opvallende reclameuitingen. De aanwezigheid van opvallende reclames bij belendende panden is nog geen garantie dat het volgens de huidige normen is toegestaan.

Aanpassingen
Bij een huurpand zijn er vaak beperkingen met betrekking tot het herindelen en aanpassen van de inrichting.

Beveiliging
Niet alle panden zijn voorzien van deugdelijk hang- en sluitwerk, en andere inbraakwerende maatregelen zoals rolluiken en hekken. Controleer dit vooraf terdege. Veel inboedelverzekeraars eisen een inbraakalarm.

One thought on “Kantoorruimte huren of kopen?”

  1. Aan de locatie van een bedrijfspand zitten veel haken en ogen die meespelen in de afweging kopen of huren. Voor een bedrijf is behalve de bereikbaarheid de locatie ook een visitekaartje. En als je huurt, kijk dan uit voor voordelige opties in bedrijfsparken. Die zijn niet altijd even goed bereikbaar met het openbaar vervoer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *