Fiscaliteiten zakelijke auto 2015 en 2016

2015 en 2016 zijn relatief overzichtelijk wanneer het gaat om de zakelijke auto en de fiscus: de bijtellingsnormen zijn wederom aangescherpt waardoor er minder voertuigen in lage bijtellingscategorieën vallen, de onbelaste kilometervergoeding blijf gelijk (€0,19 per km) en ook de verklaring geen privégebruik (500-km verklaring) blijft bestaan. Grote hervormingen worden wel verwacht, maar zullen pas vanaf 2017 van kracht zijn. In dit artikel een overzicht voor 2015 en 2016.

Bijtelling in 2015 en 2016

De belangrijkste veranderingen rondom de bijtelling zijn de scherpere bijtellingsnormen en het feit dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de verschillende brandstoffen: het maakt niet uit of het een benzine-, diesel-, of aardgasauto is. Enkel de CO2-uitstoot is nog van belang om te bepalen welk bijtellingspercentage bij het lease voertuig hoort.

Bijtelling 2015

BijtellingspercentageCO2-uitstoot (g/km)
4% (100% elektrisch)0
7%<51
14%51 t/m 82
20%83 t/m 110
25%>110


Bijtelling 2016

BijtellingspercentageCO2-uitstoot (g/km)
4% (MRB vrij)0
15% (50% MRB)1 t/m 50
21%51 t/m 106
25%>106

MRB

De motorrijtuigenbelasting (MRB) zal in 2015 ongewijzigd blijven: voor zowel volledig elektrische als hybride voertuigen geldt er een nihiltarief tot 2018 (€0,- MRB). Voor 2016 geldt dit alleen nog voor volledig elektrische voertuigen, voor de hybride voertuigen wordt er vanaf 2016 een halftarief ingevoerd: de helft van de MRB die u voor het betreffende voertuig normaal zou betalen (bereken hier uw motorrijtuigenbelasting).

Rijdt u op dit moment een auto die nu nog in het nihiltarief valt maar vanaf 2016 in het halftarief, hou dan rekening met extra kosten voor uw voertuig!

BPM

Voor wat betreft de BPM geldt dat er vanaf 2015 alleen de volledig elektrische auto’s binnen de BPM-vrijstelling vallen. Op hybrides en andere zeer zuinige auto’s is vanaf 2015 BPM verschuldigd. Voor deze zuinige categorie, met een uitstoot tussen de 1 en 82 gram CO2 per kilometer, wordt een extra BPM-schijf toegevoegd: een basistarief van €175 +€6,- per gram CO2/km. Om de nieuwe maatregelen te bekostigen worden de heffingen van de 3 hoogste schijven vanaf 2016 hoger (de “slurptaks”).

De variabele toeslag die enkel voor dieselauto’s geldt gaat in 2015 omhoog naar van €72,93 naar €86,- per gram CO2/km boven de grenswaarde van 70 gram CO2/km. In 2016 wordt het bedrag alleen voor inflatie gecorrigeerd en zal de grenswaarde naar beneden worden bijgesteld van 70 naar 67 gram CO2/km.

Let op: in sommige gevallen geldt er voor u als ondernemer een vrijstelling van de BPM op uw bestelauto(‘s), lees hier meer.

Overzicht BPM-tarieven 2015 en 2016

Tarieven BPM20152016*
Grenswaarde dieseltoeslag70 g/km67g/km
Dieseltoeslag per gram CO2 boven grens€ 86,00€ 86,00
Basisbedrag BPM tarief (> 0 g/km)€ 175,00€ 175,00
Tariefschijven BPMg/kmg/km
1e schijf (nieuw)1 t/m 821 t/m 79
2e schijf83 t/m 11080 t/m 106
3e schijf111 t/m 160107 t/m 155
4e schijf161 t/m 180156 t/m 174
5e schijf> 180> 174
Tarieven BPMIn € per gram CO2-uitstoot
1e schijf€ 6€ 6
2e schijf€ 69€ 69
3e schijf€ 112€ 123
4e schijf€ 217€ 238
5e schijf€ 434€ 476

* in 2016 worden de bedragen uit 2015 enkel gecorrigeerd voor inflatie.

Tips

Pak maximaal voordeel op de bijtelling

De bijtelling op een voertuig is 60 maanden geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Wanneer u in 2015 of 2016 dus een nieuw voertuig aanschaft of leaset voor uw bedrijf én deze valt in één van de gunstige bijtellingscategorieën, zorg dan dat u dit voertuig voor de volle 60 maanden inzet. Wat er in 2017 gaat gebeuren is nog niet bekend en zo heeft u in ieder geval 5 jaar zekerheid omtrent uw privékosten van het zakelijke voertuig.

Zit u nog vast aan een leasecontract in deze periode? Dan is het wellicht interessant om uw leasecontract af te kopen door uw leaseauto aan te bieden op sites voor occasion lease.

Voorkom bijtelling met een kilometerregistratie
Rijdt u niet of amper privé met het voertuig (maximaal 500 kilometer), dan is het wellicht interessant voor u om de bijtelling helemaal achterwege te laten. Door een sluitende kilometerregistratie te voeren kunt u bij de Belastingdienst aantonen dat u uitsluitend zakelijk rijdt waardoor u geen bijtelling hoeft te betalen.

Wilt u per jaar toch meer dan 500 kilometer privé rijden, maar niet meer dan bijvoorbeeld 10.000 kilometer, dan is het vaak goedkoper om privé een (kleine) auto aan te schaffen. Om na te gaan wanneer het voordeliger is om privé een auto te kopen in plaats van bijtelling te betalen zult u even een berekening moeten maken van de autokosten.

Bijtellingsvriendelijke auto’s in 2015 en 2016

MerkModelAandrijvingCO2/kmBijtelling 2015Bijtelling 2016
AudiA3 e-tronHybride (benzine)35 gram7%15%
BMWi3100% elektrisch0 gram4%4%
BMWi3 Range ExtenderHybride (benzine)13 gram7%15%
BMWi8Hybride (benzine)49 gram7%15%
CitroënC-Zero100% elektrisch0 gram4%4%
CitroënC3 BlueHDI 100Diesel79 gram14%21%
CitroënCactus 100 BlueHDIDiesel82 gram14%21%
CitroënDS3 BlueHDi 100Diesel79 gram14%21%
FordC-MAX 2.0 Plug-in HybridHybride (benzine)46 gram7%15%
FordFiesta 1.5 TDCiDiesel82 gram14%21%
FordFocus Electric100% elektrisch0 gram4%4%
KiaSoul EV100% elektrisch0 gram4%4%
LexusCT200hHybride (benzine)82 gram14%21%
Mercedes-BenzC350e (voorjaar 2015)Hybride<51 gram7%15%
Mercedes-BenzS 500 Plug-in HYBRID LangHybride (benzine)65 gram14%21%
Mitsubishii-MiEV100% elektrisch0 gram4%4%
MitsubishiOutlander PHEVHybride (benzine)44 gram7%15%
NissanLeaf100% elektrisch0 gram4%4%
OpelAmperaHybride (benzine)27 gram7%15%
Peugeoti-ON100% elektrisch0 gram4%4%
Peugeot208 BlueHDi 100Diesel79 gram14%21%
Peugeot308 BlueHDiDiesel82 gram14%21%
Porsche918 SpyderHybride (benzine)72 gram14%21%
PorscheCayenne S E-HybridHybride (benzine)79 gram14%21%
PorschePanamera S E-HybridHybride (benzine)71 gram14%21%
RenaultClio dCi 90 EnergyDiesel82 gram14%21%
RenaultClio Estate dCi 90 EnergyDiesel82 gram14%21%
RenaultZoe100% elektrisch0 gram4%4%
SeatMii 1.0 68 pkAardgas79 gram14%21%
SmartFortwo Electric Drive100% elektrisch0 gram4%4%
SkodaCitigoAardgas79 gram14%21%
TeslaModel S100% elektrisch0 gram4%4%
ToyotaAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease NLHybride (benzine)82 gram14%21%
ToyotaPrius Plug-in HybridHybride (benzine)49 gram7%15%
ToyotaYaris 1.5 Full HybridHybride (benzine)75 gram14%21%
Volkswagene-UP!100% elektrisch0 gram4%4%
Volkswagene-Golf100% elektrisch0 gram4%4%
VolkswagenGolf 1.4 TSI GTEHybride (benzine)35 gram7%15%
VolkswagenPassat GTE (zomer 2015)Hybride (benzine)45 gram7%15%
VolkswagenPolo 1.4 TDI BluemotionDiesel82 gram14%21%
VolkswagenUp! 1.0 EcoFuel BMTAardgas79 gram14%21%
VolvoVolvo V60 D6 AWD Plug-in HybridHybride (diesel)48 gram7%15%
VolvoXC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWDHybride (benzine)64 gram14%21%

Auteur
Joeri Westendorp is specialist op het gebied van mobiliteitsvraagstukken bij ondernemingen. Hij weet alles over het automatiseren en analyseren van bedrijfswagenparken. Met brede kennis over wet- en regelgeving gecombineerd met slimme en praktische oplossingen is hij een vraagbaak voor ondernemers die hen kan helpen bij het besparen op de exploitatiekosten van hun vloot.

Joeri is mede-eigenaar van RitAssist®, één van de grootste leveranciers van voertuigtelematica in Nederland en Duitsland en bekend van slimme oplossingen op het gebied van kilometerregistratie, GPS volgsystemen en rijgedrag analyse.
RitAssist-Logo-ZonderOndertitel-Grijs

You May Also Like

About the Author: Arjen

Online marketeer & eigenaar Starters Informatie Centrum.

10 Comments to “Fiscaliteiten zakelijke auto 2015 en 2016”

  1. Hallo, the Volvo XC90 Hybride… zou in 2016 in de 15% category moeten vallen..? CO2 onder de 50gr/km volgens Volvo? Echter niet in bovenstaande tabel? Verneem graag jullie mening

  2. Beste Rob,

    Dat klopt helemaal. Ten tijde van dit artikel was de uitstoot van de XC90 T8 nog hoger. Volgens de laatste tests is de uitstoot onder de 50gr/km gekomen waardoor deze in 2016 inderdaad slechts 15% bijtelling heeft. We zullen het overzicht aanpassen!

    Groet,

    Joeri

  3. Hallo,

    Ik heb een vraag mbt MRB.
    Ik lees in de tekst dat voor hybride voertuigen vanaf 2016 een half tarief wordt doorgevoerd.
    Echter als ik op de website van de belastingdienst kijk en MRB bereken voor een Porsche Cayenne S-E Hybrid, dan komt als resultaat nog steeds het bedrag voor volledig MRB naar voren.

    Is dit correct?
    Is er ergens een statement (behalve op deze website) concreet voor de Cayenne beschikbaar waarin het halftarief voor deze auto wordt bevestigd.

    Ik hoor graag van jullie.

  4. Geldt de 60 maanden bijtelling regeling alleen voor de eerste kentekenregistratie of ook voor de eventuele tweede registratie als die maar wel in 2015 heeft plaatsgevonden.

  5. Beste Joeri,

    In december 2015 wordt de golf GTE geleverd met inderdaad 7% bijtelling. Het lease contract loopt twee jaar. Houd dit in dat wij het derde jaar zonder lease contract 15% bijtelling gaan betalen. Of hou je dan recht de vijf jaar.

    Alvast bedankt.

  6. Hoi Joeri,

    Je houdt altijd het recht op vijf jaar (vanaf de eerste registratie datum) op de desbetreffende bijtelling! Ongeacht of het leasecontract stopt/doorloopt.
    Na die vijf jaar wordt gekeken naar wat op dat moment geldt qua bijtelling.

    Gr Rik

  7. Bedankt voor bevenstaande heldere informatie! Heb je enig idee of er dingen veranderen omtrent de bijtelling van Youngtimers? Momenteel is dat 35% over de dagwaarde van de auto, ben benieuwd of dat zo blijft!

  8. Mijneer ,
    vraagje , als ik nu een Mercedes c klasse 350 e ( hybride ) koop met 48 gram uitstoot , maar de auto is van januari 2015
    tot hoe lang kan ik dan de 7 % regeling genieten en hoeveel bedraagt de wegenbelasting voor deze auto , wat gebeurd er na de 5 jaar periode .
    vr
    gr

    Ben

    1. Geachte heer Janbroers,

      Het bijtellingstarief bij een voertuig is maximaal 60 maanden (5 jaar) geldig. De datum van de toelating in NL is hierbij leidend. De 7% bijtelling voor uw Merdeces is dus geldig t/m januari 2020. Hierna wordt het bijtellingspercentage opnieuw berekend aan de hand van de uitstoot. Volgens de huidige regelgeving zou dat 22% bijtelling betekenen.

      Groet,

      Joeri

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *