
2015 en 2016 zijn relatief overzichtelijk wanneer het gaat om de zakelijke auto en de fiscus: de bijtellingsnormen zijn wederom aangescherpt waardoor er minder voertuigen in lage bijtellingscategorieën vallen, de onbelaste kilometervergoeding blijf gelijk (€0,19 per km) en ook de verklaring geen privégebruik (500-km verklaring) blijft bestaan. Grote hervormingen worden wel verwacht, maar zullen pas vanaf 2017 van kracht zijn. In dit artikel een overzicht voor 2015 en 2016.
Bijtelling in 2015 en 2016
De belangrijkste veranderingen rondom de bijtelling zijn de scherpere bijtellingsnormen en het feit dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de verschillende brandstoffen: het maakt niet uit of het een benzine-, diesel-, of aardgasauto is. Enkel de CO2-uitstoot is nog van belang om te bepalen welk bijtellingspercentage bij het lease voertuig hoort.
Bijtelling 2015
Bijtellingspercentage | CO2-uitstoot (g/km) |
4% (100% elektrisch) | 0 |
7% | <51 |
14% | 51 t/m 82 |
20% | 83 t/m 110 |
25% | >110 |
Bijtelling 2016
Bijtellingspercentage | CO2-uitstoot (g/km) |
4% (MRB vrij) | 0 |
15% (50% MRB) | 1 t/m 50 |
21% | 51 t/m 106 |
25% | >106 |
MRB
De motorrijtuigenbelasting (MRB) zal in 2015 ongewijzigd blijven: voor zowel volledig elektrische als hybride voertuigen geldt er een nihiltarief tot 2018 (€0,- MRB). Voor 2016 geldt dit alleen nog voor volledig elektrische voertuigen, voor de hybride voertuigen wordt er vanaf 2016 een halftarief ingevoerd: de helft van de MRB die u voor het betreffende voertuig normaal zou betalen (bereken hier uw motorrijtuigenbelasting).
Rijdt u op dit moment een auto die nu nog in het nihiltarief valt maar vanaf 2016 in het halftarief, hou dan rekening met extra kosten voor uw voertuig!
BPM
Voor wat betreft de BPM geldt dat er vanaf 2015 alleen de volledig elektrische auto’s binnen de BPM-vrijstelling vallen. Op hybrides en andere zeer zuinige auto’s is vanaf 2015 BPM verschuldigd. Voor deze zuinige categorie, met een uitstoot tussen de 1 en 82 gram CO2 per kilometer, wordt een extra BPM-schijf toegevoegd: een basistarief van €175 +€6,- per gram CO2/km. Om de nieuwe maatregelen te bekostigen worden de heffingen van de 3 hoogste schijven vanaf 2016 hoger (de “slurptaks”).
De variabele toeslag die enkel voor dieselauto’s geldt gaat in 2015 omhoog naar van €72,93 naar €86,- per gram CO2/km boven de grenswaarde van 70 gram CO2/km. In 2016 wordt het bedrag alleen voor inflatie gecorrigeerd en zal de grenswaarde naar beneden worden bijgesteld van 70 naar 67 gram CO2/km.
Let op: in sommige gevallen geldt er voor u als ondernemer een vrijstelling van de BPM op uw bestelauto(‘s), lees hier meer.
Overzicht BPM-tarieven 2015 en 2016
Tarieven BPM | 2015 | 2016* |
Grenswaarde dieseltoeslag | 70 g/km | 67g/km |
Dieseltoeslag per gram CO2 boven grens | € 86,00 | € 86,00 |
Basisbedrag BPM tarief (> 0 g/km) | € 175,00 | € 175,00 |
Tariefschijven BPM | g/km | g/km |
1e schijf (nieuw) | 1 t/m 82 | 1 t/m 79 |
2e schijf | 83 t/m 110 | 80 t/m 106 |
3e schijf | 111 t/m 160 | 107 t/m 155 |
4e schijf | 161 t/m 180 | 156 t/m 174 |
5e schijf | > 180 | > 174 |
Tarieven BPM | In € per gram CO2-uitstoot | |
1e schijf | € 6 | € 6 |
2e schijf | € 69 | € 69 |
3e schijf | € 112 | € 123 |
4e schijf | € 217 | € 238 |
5e schijf | € 434 | € 476 |
* in 2016 worden de bedragen uit 2015 enkel gecorrigeerd voor inflatie.
Tips
Pak maximaal voordeel op de bijtelling
De bijtelling op een voertuig is 60 maanden geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Wanneer u in 2015 of 2016 dus een nieuw voertuig aanschaft of leaset voor uw bedrijf én deze valt in één van de gunstige bijtellingscategorieën, zorg dan dat u dit voertuig voor de volle 60 maanden inzet. Wat er in 2017 gaat gebeuren is nog niet bekend en zo heeft u in ieder geval 5 jaar zekerheid omtrent uw privékosten van het zakelijke voertuig.
Zit u nog vast aan een leasecontract in deze periode? Dan is het wellicht interessant om uw leasecontract af te kopen door uw leaseauto aan te bieden op sites voor occasion lease.
Voorkom bijtelling met een kilometerregistratie
Rijdt u niet of amper privé met het voertuig (maximaal 500 kilometer), dan is het wellicht interessant voor u om de bijtelling helemaal achterwege te laten. Door een sluitende kilometerregistratie te voeren kunt u bij de Belastingdienst aantonen dat u uitsluitend zakelijk rijdt waardoor u geen bijtelling hoeft te betalen.
Wilt u per jaar toch meer dan 500 kilometer privé rijden, maar niet meer dan bijvoorbeeld 10.000 kilometer, dan is het vaak goedkoper om privé een (kleine) auto aan te schaffen. Om na te gaan wanneer het voordeliger is om privé een auto te kopen in plaats van bijtelling te betalen zult u even een berekening moeten maken van de autokosten.
Bijtellingsvriendelijke auto’s in 2015 en 2016
Merk | Model | Aandrijving | CO2/km | Bijtelling 2015 | Bijtelling 2016 |
Audi | A3 e-tron | Hybride (benzine) | 35 gram | 7% | 15% |
BMW | i3 | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
BMW | i3 Range Extender | Hybride (benzine) | 13 gram | 7% | 15% |
BMW | i8 | Hybride (benzine) | 49 gram | 7% | 15% |
Citroën | C-Zero | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Citroën | C3 BlueHDI 100 | Diesel | 79 gram | 14% | 21% |
Citroën | Cactus 100 BlueHDI | Diesel | 82 gram | 14% | 21% |
Citroën | DS3 BlueHDi 100 | Diesel | 79 gram | 14% | 21% |
Ford | C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid | Hybride (benzine) | 46 gram | 7% | 15% |
Ford | Fiesta 1.5 TDCi | Diesel | 82 gram | 14% | 21% |
Ford | Focus Electric | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Kia | Soul EV | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Lexus | CT200h | Hybride (benzine) | 82 gram | 14% | 21% |
Mercedes-Benz | C350e (voorjaar 2015) | Hybride | <51 gram | 7% | 15% |
Mercedes-Benz | S 500 Plug-in HYBRID Lang | Hybride (benzine) | 65 gram | 14% | 21% |
Mitsubishi | i-MiEV | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Mitsubishi | Outlander PHEV | Hybride (benzine) | 44 gram | 7% | 15% |
Nissan | Leaf | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Opel | Ampera | Hybride (benzine) | 27 gram | 7% | 15% |
Peugeot | i-ON | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Peugeot | 208 BlueHDi 100 | Diesel | 79 gram | 14% | 21% |
Peugeot | 308 BlueHDi | Diesel | 82 gram | 14% | 21% |
Porsche | 918 Spyder | Hybride (benzine) | 72 gram | 14% | 21% |
Porsche | Cayenne S E-Hybrid | Hybride (benzine) | 79 gram | 14% | 21% |
Porsche | Panamera S E-Hybrid | Hybride (benzine) | 71 gram | 14% | 21% |
Renault | Clio dCi 90 Energy | Diesel | 82 gram | 14% | 21% |
Renault | Clio Estate dCi 90 Energy | Diesel | 82 gram | 14% | 21% |
Renault | Zoe | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Seat | Mii 1.0 68 pk | Aardgas | 79 gram | 14% | 21% |
Smart | Fortwo Electric Drive | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Skoda | Citigo | Aardgas | 79 gram | 14% | 21% |
Tesla | Model S | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Toyota | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease NL | Hybride (benzine) | 82 gram | 14% | 21% |
Toyota | Prius Plug-in Hybrid | Hybride (benzine) | 49 gram | 7% | 15% |
Toyota | Yaris 1.5 Full Hybrid | Hybride (benzine) | 75 gram | 14% | 21% |
Volkswagen | e-UP! | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Volkswagen | e-Golf | 100% elektrisch | 0 gram | 4% | 4% |
Volkswagen | Golf 1.4 TSI GTE | Hybride (benzine) | 35 gram | 7% | 15% |
Volkswagen | Passat GTE (zomer 2015) | Hybride (benzine) | 45 gram | 7% | 15% |
Volkswagen | Polo 1.4 TDI Bluemotion | Diesel | 82 gram | 14% | 21% |
Volkswagen | Up! 1.0 EcoFuel BMT | Aardgas | 79 gram | 14% | 21% |
Volvo | Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid | Hybride (diesel) | 48 gram | 7% | 15% |
Volvo | XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD | Hybride (benzine) | 64 gram | 14% | 21% |
Auteur
Joeri Westendorp is specialist op het gebied van mobiliteitsvraagstukken bij ondernemingen. Hij weet alles over het automatiseren en analyseren van bedrijfswagenparken. Met brede kennis over wet- en regelgeving gecombineerd met slimme en praktische oplossingen is hij een vraagbaak voor ondernemers die hen kan helpen bij het besparen op de exploitatiekosten van hun vloot.
Joeri is mede-eigenaar van RitAssist®, één van de grootste leveranciers van voertuigtelematica in Nederland en Duitsland en bekend van slimme oplossingen op het gebied van kilometerregistratie, GPS volgsystemen en rijgedrag analyse.
Hallo, the Volvo XC90 Hybride… zou in 2016 in de 15% category moeten vallen..? CO2 onder de 50gr/km volgens Volvo? Echter niet in bovenstaande tabel? Verneem graag jullie mening
Beste Rob,
Dat klopt helemaal. Ten tijde van dit artikel was de uitstoot van de XC90 T8 nog hoger. Volgens de laatste tests is de uitstoot onder de 50gr/km gekomen waardoor deze in 2016 inderdaad slechts 15% bijtelling heeft. We zullen het overzicht aanpassen!
Groet,
Joeri
Hallo,
Ik heb een vraag mbt MRB.
Ik lees in de tekst dat voor hybride voertuigen vanaf 2016 een half tarief wordt doorgevoerd.
Echter als ik op de website van de belastingdienst kijk en MRB bereken voor een Porsche Cayenne S-E Hybrid, dan komt als resultaat nog steeds het bedrag voor volledig MRB naar voren.
Is dit correct?
Is er ergens een statement (behalve op deze website) concreet voor de Cayenne beschikbaar waarin het halftarief voor deze auto wordt bevestigd.
Ik hoor graag van jullie.
goede middag,
De Volvo XC90 T8 heeft een uitstoot < 50gr, dus in 2015 nog 7 % bijtelling!, 2016 15%!
Geldt de 60 maanden bijtelling regeling alleen voor de eerste kentekenregistratie of ook voor de eventuele tweede registratie als die maar wel in 2015 heeft plaatsgevonden.
Beste Joeri,
In december 2015 wordt de golf GTE geleverd met inderdaad 7% bijtelling. Het lease contract loopt twee jaar. Houd dit in dat wij het derde jaar zonder lease contract 15% bijtelling gaan betalen. Of hou je dan recht de vijf jaar.
Alvast bedankt.
Hoi Joeri,
Je houdt altijd het recht op vijf jaar (vanaf de eerste registratie datum) op de desbetreffende bijtelling! Ongeacht of het leasecontract stopt/doorloopt.
Na die vijf jaar wordt gekeken naar wat op dat moment geldt qua bijtelling.
Gr Rik
Bedankt voor bevenstaande heldere informatie! Heb je enig idee of er dingen veranderen omtrent de bijtelling van Youngtimers? Momenteel is dat 35% over de dagwaarde van de auto, ben benieuwd of dat zo blijft!
Mijneer ,
vraagje , als ik nu een Mercedes c klasse 350 e ( hybride ) koop met 48 gram uitstoot , maar de auto is van januari 2015
tot hoe lang kan ik dan de 7 % regeling genieten en hoeveel bedraagt de wegenbelasting voor deze auto , wat gebeurd er na de 5 jaar periode .
vr
gr
Ben
Geachte heer Janbroers,
Het bijtellingstarief bij een voertuig is maximaal 60 maanden (5 jaar) geldig. De datum van de toelating in NL is hierbij leidend. De 7% bijtelling voor uw Merdeces is dus geldig t/m januari 2020. Hierna wordt het bijtellingspercentage opnieuw berekend aan de hand van de uitstoot. Volgens de huidige regelgeving zou dat 22% bijtelling betekenen.
Groet,
Joeri