Veel ondernemers hebben een eigen website. Tegenwoordig kost het niet meer heel veel om een website te laten bouwen of je kunt er zelf mee aan de slag gaan. Dat je online goed gevonden wordt, is van groot van belang van je website.

Wat wil je bereiken met je website?

Een website begint met een doel. Wat wil je bereiken met je website? Wil je informatie delen met je (mogelijke) klanten, wil je verkopen via je website, ga je bloggen op je website of is het gewoon een visitekaartje voor je bedrijf? Dit is van belang, omdat je altijd rekening moet houden met de grootte van de website. Kan je je website nog uitbreiden als je nu geen webshop hebt? Of denk je dat je nooit een webshop gaat beginnen?

Responsive webdesign

Responsive webdesign betekent dat je website geoptimaliseerd is voor PC, tablet en smartphones. Dit is niet meer weg te denken, omdat veel Nederlanders met hun smartphones surfen op het internet. Bovendien rekent Google af in de mobiele zoekresultaten als het gaat om website die niet geschikt zijn voor mobiel. Naast responsive webdesign kun je er ook voor kiezen om een app te (laten) maken. Dit is doorgaans niet goedkoop, dus je moet er wel zeker van zijn dat het zichzelf terugverdiend.

Het kiezen van de juiste domeinnaam

Als de bedrijfsnaam in het domeinnaam voorkomt is het doorgaans een goede keuze geweest. Dit komt de online vindbaarheid (SEO) alleen maar ten goede en bovendien is het herkenbaar voor klanten. Als je een goede domeinnaam hebt bedacht moet je nagaan of het nog beschikbaar is. Je kunt dit bekijken bij een van de vele hostingbedrijven.

Het kiezen van een hostingpakket

Als je een website hebt, zal je moeten betalen voor de hosting. De hosting is de huur van een stukje serverruimte. Hostingkosten kunnen sterk uiteenlopen: in snelheid, in het aantal MB’s op de server of de hoeveelheid service. Er zijn hostingpakketten vanaf € 1,00 per maand, maar dit zijn doorgaans gedeelde servers die wel eens eruit klappen. Je kunt beter iets meer investeren in een goede hostingpartij, zodat je site altijd online is.

Het kiezen van een CMS-systeem

Als je de voorgaande stappen hebt doorlopen, kun je gaan zoeken naar een geschikt CMS systeem. Een CMS-systeem is een beheersysteem voor je website. Er zijn verschillende gratis open source systemen beschikbaar, waaronder WordPress, Magento en Drupal. Er zijn duizenden standaard templates die je kunt gebruiken. Sommige zijn gratis, sommige zijn betaalde thema’s. Bovendien kun je je website optimaliseren met het gebruik van plugins. Op het internet staan diverse instructievideo’s hoe je je website kunt maken. Bovendien krijg je bij premium (betaalde) templates altijd een handleiding. Je kunt de stappen volgen om vervolgens je eigen website in elkaar te zetten.

Huisstijl

De huisstijl van een bedrijf is de presentatie naar buiten toe. Welke kleuren gebruik je voor je bedrijf? Wat voor logo heb je? Komen de kleuren en het logo terug in de visitekaartjes? Komt het terug op de bedrijfsauto? Het is raadzaam om hier onderscheidend in te zijn, zodat jouw bedrijf een sterkere identiteit heeft dan jouw concurrenten.

Het aanpassen van de layout

Als je eenmaal je theme hebt gedownload kun je beginnen met het bouwen van je website. In vrijwel ieder theme kun je ook je logo kwijt. Zorg ervoor dat je logo prominent aanwezig is. Bovendien moet het overeenkomen met de rest van de website, zoals de kleuren. Houd de inrichting van de website eenvoudig en strak. Een bezoeker moet direct zien waar hij heen moet navigeren zonder daar over na te hoeven denken. Plaats op je website geen onnodige banners, filmpjes en muziek dat automatisch afspeelt. Dit zijn grote irritaties van internetsurfers.

Goed gevonden worden

Als je de website eenmaal klaar hebt, moet je nog goed gevonden worden in de zoekmachines (zoals Google). Zorg ervoor dat je goede teksten op je website hebt, zodat je beter gevonden wordt. Je kunt hiervoor professionele tekstschrijvers inhuren, omdat zij de laatste ontwikkelingen van copywriting natuurlijk in de vingers hebben.