Je bekijkt nu Belastingvoordelen elektrisch rijden op een rijtje

Belastingvoordelen elektrisch rijden op een rijtje

Een eerste instantie lijkt een elektrische auto behoorlijk duur. Er is de aanschafwaarde, maar ook kunnen de kosten voor onderdelen behoorlijk oplopen. Toch is het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zo snel mogelijk overschakelen op elektrisch rijden om zo de klimaatverandering een halt toe te roepen. Een vijfde van de volledige uitstoot van broeikasgassen in Nederland wordt namelijk veroorzaakt door het autoverkeer. Om ervoor te zorgen dat elektrisch rijden aantrekkelijk wordt voor zowel particulieren als zakelijke verkeersdeelnemers heeft de overheid een aantal fiscale voordelen bedacht voor elektrisch rijden. In dit artikel gaan we deze bespreken.

Wat zijn de belastingvoordelen voor particulieren?

De overheid heeft voor particulieren drie fiscale regelingen in het leven geroepen om elektrisch rijden aantrekkelijker te maken:

Een aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto’s

Deze subsidie is bedoeld om de drempel voor het aanschaffen van een elektrische auto lager te maken. De hogere kosten van elektrische auto’s zijn namelijk het grootste bezwaar tegen deze nieuwe, klimaat neutrale manier van autorijden. Vanaf 3 januari 2022 is het dus mogelijk om hier een subsidie voor te krijgen. Je kunt de subsidie aanvragen voor zowel nieuwe en gebruikte auto’s en ook voor lease auto’s geldt de regeling. De enige voorwaarde is dat de auto dus volledig elektrisch rijdt en valt onder de middenklasse personenauto.

Vrijstelling BPM

BPM staat voor ‘Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen’. Het is in feite een soort luxebelasting voor auto’s. Er wordt dan gekeken naar hoeveel CO2 jouw auto precies uitstoot en aan de hand daarvan wordt een bepaald tarief vastgesteld. Bij bestelauto’s, kampeervoertuigen en motors wordt er gekeken naar de netto aanschafwaarde en daar dan een vast percentage op gerekend. Ook betaal je extra BPM over sommige accessoires of wanneer je auto een speciale uitvoering is. Hoe vervuilender je auto dus is, hoe meer BPM je betaalt. Het is dus ook logisch dat je bij een elektrische auto helemaal geen BPM hoeft te betalen. Je CO2 uitstoot is bij deze auto’s namelijk 0. Dit geldt voor zowel batterij-elektrische als waterstof-elektrische auto’s.

zakelijk elektrisch rijden

Vrijstelling MRB

Iedereen met een auto moet ‘Motorrijtuigenbelasting’, oftewel MRB betalen om op de weg te mogen. Deze belasting wordt gebruikt voor het onderhoud en de aanleg van wegen in Nederland. De enige autorijders die deze belasting niet hoeven te betalen zijn de bezitters van een elektrische auto. Het is wel zo dat deze regeling vooralsnog slechts geldt tot het jaar 2024.

Lokale subsidies

Niet alleen de landelijke overheid probeert het aantrekkelijk te maken om over te schakelen op elektrisch rijden. Ook de lokale gemeentes dragen vaak hun steentje bij aan de strijd tegen klimaatverandering. Zo zijn er in meerdere gemeentes subsidies voor het plaatsen van oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Dit verschilt wel per gemeente. Check dit dus vooral voor je eigen woonplaats.

Wat zijn de belastingvoordelen voor ondernemers?

Ook ondernemers kunnen gebruik maken van enkele aantrekkelijke fiscale voordelen. We moeten hier echter wel bij vermelden dat veel van deze regelingen langzaamaan zullen worden afgebouwd.

Lage bijtelling

Als je als ondernemer een elektrische lease auto hebt die je ook privé gebruikt dan betaal je een lagere bijtelling dan je voor een ‘normale’ auto zou doen. Hoewel deze bijtelling op dit moment dus behoorlijk laag is, zal deze wel elk jaar een stukje meer worden. Dit gaat door tot het jaar 2026 wanneer de bijtelling hetzelfde tarief zal zijn als bij normale auto’s.

MIA en VAMIL

Voorheen konden ondernemers nog gebruik maken van de Milieu Investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (VAMIL). Sinds 2022 zijn deze regelingen helaas niet meer van toepassing op elektrische auto’s. De overheid vindt dat elektrisch rijden inmiddels al een stuk gangbaarder is dan toen deze regelingen voor het eerst werden ingevoerd en hebben deze dus teruggetrokken. Wel zijn ze nog geldig voor auto’s die rijden op waterstof of gebruik maken van zonnepanelen. Ook zijn er nog een aantal elektrische bestelwagens waar de regelingen voor gebruikt mogen worden.

Lage energiebelasting voor laadpalen

Ondernemers hoeven minder energiebelasting te betalen voor hun laadpalen. Dit geldt dus uitdrukkelijk voor ondernemers en niet voor particulieren. Een particulier betaalt voor zijn/haar laadpaal nog net geen 10 cent voor de eerste 10.000 gebruikte kWh. Met deze regeling hoeven ondernemers slechts 5 cent te betalen over de eerste 10.000 kWh. Dit komt concreet neer op een besparing van zo’n 470 euro per jaar. Deze maatregel is voornamelijk bedoeld om het plaatsen van een laadpaal voor elektrische auto’s zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De maatregel is vooralsnog voor heel 2022 geldig.

Arjen

Online marketeer & eigenaar Starters Informatie Centrum.

Geef een antwoord