Bijtelling auto berekenen
Voor het bepalen van de exacte hoogte van de bijtelling kijkt de Belastingdienst zoals gezegd naar de belasting die de auto voor het milieu vormt. Ook wordt er onderscheid gemaakt tussen de gebruikte brandstof. Voor een auto die op diesel rijdt is de bijtelling hoger dan een auto die op benzine of LPG rijdt.
Voor extra milieuvriendelijke auto’s, dus de hybride auto’s en auto’s die geheel op elektriciteit of zelfs op aardgas rijden zijn vaak weer aparte criteria om de hoogte te berekenen. Voor die auto’s is de houderschapsbelasting overigens vaak ook aanzienlijk lager of zelfs nihil.
In onderstaande tabellen is de hoogte van de bijtelling voor 2013, 2014 en 2015 terug vinden. Duidelijk is te zien dat per 1 januari 2014 de CO2-grenzen om in aanmerking te komen voor de lagere percentages van de bijtelling weer zijn aangescherpt.
Voor bijvoorbeeld de meest populaire categorie van 14 procent worden de grenzen voor een dieselauto naar beneden bijgesteld naar maximaal 85 g/km CO2 en voor een benzine-auto naar maximaal 88 g/km – ten opzichte van 88 en 95 g/km in 2013. Het percentage geldt voor een periode van 60 maanden vanaf ingebruikname. Als men de auto na deze periode nog steeds in gebruik heeft wordt het percentage op dat moment opnieuw vastgesteld.
Bijtelling 2016, 2017, 2018, 2019 en 2020
Het onderscheid tussen benzine en diesel is per 2016 verdwenen. Hieronder de bijtelling categorieën voor de komende jaren.
Uitstoot (CO2/km) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
0 gram | 4% | 4% | 4% | 4% | 4% |
1-50 gram | 15% | 17% | 19% | 22% | 22% |
51-106 gram | 21% | 22% | 22% | 22% | 22% |
> 106 gram | 25% | 22% | 22% | 22% | 22% |
Bijtelling voor auto’s op diesel (oude situatie)
CO2 uitstoot in gram/km | |||
2013 | 2014 | 2015 | Bijtelling |
50 ≤ 88 | > 50 – ≤ 85 | > 50 – ≤ 82 | 14% |
> 88 – ≤ 112 | > 85 – ≤ 111 | > 82 – ≤ 110 | 20% |
> 112 | > 111 | > 110 | 25% |
auto’s 15 jaar en ouder | auto’s 15 jaar en ouder | auto’s 15 jaar en ouder | 35% |
Bijtelling auto’s overige brandstoffen (oude situatie)
CO2 uitstoot in gram/km | |||
2013 | 2014 | 2015 | Bijtelling |
50 ≤ 95 | > 50 – ≤ 88 | > 50 – ≤ 82 | 14% |
> 95 – ≤ 124 | > 88 – ≤ 117 | > 82 – ≤ 110 | 20% |
> 124 | > 117 | > 110 | 25% |
auto’s 15 jaar en ouder | auto’s 15 jaar en ouder | auto’s 15 jaar en ouder | 35% |
Berekening waarde van de auto
De waarde van de auto is inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto. Bij een personenauto dient men uit te gaan van de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief BTW en BPM. Bij een bestelauto rekent men met de oorspronkelijke catalogusprijs inclusief BTW en (vanaf 1 juli 2005) BPM.
De peildatum voor de officiële nieuwprijs is de datum dat deel 1 van het kenteken van de auto is afgegeven. Op de website van de RDW kan men van de meeste auto’s die na 1 juli 2007 importeurs in Nederland zijn binnengekomen en voor alle auto’s die na 1 januari 2010 op kenteken zijn gezet de catalogusprijs.