
Dus jij bent een startende ondernemer? Als starter is het moeilijk genoeg om je hoofd boven water te houden en daarom kan je in dit artikel tips vinden om geld te besparen als startende ondernemer. Je kan namelijk je bedrijf succesvol maken door veel geld te verdienen maar ook door kosten te besparen kan je slim groeien. Elke euro die je niet onnodig uitgeeft kan je investeren in marketing, productontwikkeling of andere nuttige zaken. Bekijk de onderstaande tips en laat vooral jouw bespaar tip achter in de comments.
Startersaftrek belastingdienst
Startersaftrek is een extra aftrekpost die je in de eerste 5 jaar als ondernemer mag inzetten. Als startende ondernemer kan je profiteren van startersaftrek als je voldoet aan de volgende eisen:
- Je komt in aanmerking voor zelfstandigenaftrek
- In de afgelopen vijf jaren ben je minimaal 1 jaar geen zelfstandig ondernemer geweest.
- Er was in de afgelopen vijf jaren geen sprake van een geruisloze terugkeer uit een BV.
Denk je dat je aan deze eisen voldoet? Bekijk dan de site van de belastingdienst want met startersaftrek kan je de zelfstandigenaftrek verhogen met 2.123 euro.
2. Collectieven
Samen sta je sterk. Er zijn vele ondernemerscollectieven waarbij gezamenlijk kortingen worden afgedwongen. Je kan hierbij denken aan de gezamenlijke inkoop van bijvoorbeeld energie, online boekhoudsystemen of zorgverzekeringen. Er zijn altijd acties voor ondernemers zoals de eerste 15 maanden gratis online boekhouden bij e-Boekhouden.nl voor startende ondernemers. Ga online op zoek naar een collectief wat bij jou situatie past en maak gebruik van groepsvoordeel.
3. Online werken
Tijd is schaars voor ondernemers. Werk daardoor slim en maak gebruik van de beschikbare technologieën. Door een vergaderafspraak te vervangen door een skype meeting of een Google hangout bespaar je als snel 2 uur reistijd en kostbare benzine. Er is heel veel online software beschikbaar om makkelijk online (samen) te werken. Denk aan Skype, Microsoft teams, Slack en Google docs. Naast alle kostenbesparingen is online werken ook goed voor het milieu.
4. Abonnementen
Deze tip is van toepassing voor zowel zakelijk als privé: kijk kritisch naar je abonnementen. Dit zijn bijvoorbeeld vakbladen, online databases, telefonie, internet en overige periodieke kosten. Als je weet te besparen op deze kosten door bijvoorbeeld over te stappen van leverancier dan kan je op lange termijn veel voordeel behalen. Let ook op dat je bij veel diensten, zoals webhosting, vaak het eerste jaar een actietarief betaald. Het tweede jaar gaan de kosten flink omhoog. Voor sommige diensten kan het daardoor interessant zijn om voor jezelf jaarlijks een herinnering in te plannen en te kijken of overstappen aantrekkelijk is.
5. Huisvesting
1 van de eerste acties die startende ondernemers doen is op zoek gaan naar huisvesting. Als je ervoor kiest om niet vanuit huis te werken ga dan op zoek naar flexibele kantoorruimte. Het moet een kantoorruimte zijn die met je meegroeit of die je zonder veel kosten kan verkleinen. De laatste jaren zijn flexplekken en deelkantoren erg populair. Hierdoor deel je de vaste kosten voor het kantoor met andere startende ondernemers. Naast de kostenbesparing is er vaak synergie tussen de bedrijven onderling of het is gewoon gezelliger dan alleen in een kantoor zitten.