LinkedIn is een zakelijk netwerk met ruim vier miljoen Nederlandse gebruikers. Het is grootste zakelijk netwerk in Nederland en met ruim 300.000 actieve Nederlandse gebruikers liggen hier weldegelijk kansen. Op het platform draait het allemaal om netwerken. Je kunt bijvoorbeeld vacatures plaatsen, mensen aanbevelen of informatie en artikelen delen.

Een bedrijfspagina

Een bedrijfspagina kan alleen worden aangemaakt als je al een persoonlijk profiel hebt. Mocht je die nog niet hebben, zal je die moeten aanmaken. Het werkt vrijwel hetzelfde als een Facebook bedrijfspagina, maar wordt er minder gewerkt met advertenties en promotie berichten.



10 Tips voor een LinkedIn bedrijfspagina

Nog niet erg veel bedrijven zijn actief op LinkedIn. Nederlanders zitten maandelijks gemiddeld ook maar 17 minuten op LinkedIn, vergeleken met 6 uur en 45 minuten op Facebook. Echter biedt het juist ook mogelijkheden, omdat je met een goed ingevulde bedrijfspagina juist onderscheidend bent. Je valt dan juist extra op, op LinkedIn.

1. Zorg voor een strakke omschrijving

Een goede omschrijving is ontzettend belangrijk. Alle relevante optie kunnen op de pagina geplaatst worden, zodat je goed geprofileerd bent richting je (potentiële) klanten. Daarnaast mag een logo ook niet ontbreken op je pagina.

2. Schrijf beknopt

Het is verstandig om beknopte berichten te plaatsen. Geen lange berichten waar de aandacht snel weg is.

3. Gebruik authentieke foto’s

Authentieke foto’s zijn ontzettend belangrijk. Gebruik liever geen stock foto’s, omdat deze op talloze verschillende websites en pagina’s staan. Je onderscheidt je bovendien dan ook niet van je concurrenten.

4. Deel informatie

Deel regelmatig informatie op je LinkedIn bedrijfspagina. Dit kunnen berichten, nieuwsbrieven of bijvoorbeeld productupdates zijn. Dit helpt met het creëren van een identiteit en bovendien blijven mensen op de hoogte van je bedrijf.

5. Vraag om te delen

Je kunt klanten of collega’s vragen om je berichten of pagina te delen. Hierdoor vergroot je je bereik en kom je mogelijk in contact met nieuwe klanten. Ook medewerkers van het bedrijf blijven op de hoogte als je de pagina deelt in bijvoorbeeld het intranet netwerk van je bedrijf.

6. Promoot via je eigen profiel

Af en toe delen via je eigen profiel kan zeker geen kwaad. Je vergroot automatisch je bereik, omdat niet al je connecties je pagina geliked hebben.

7. LinkedIn-bijdragen

LinkedIn-bijdragen zijn een soort blog berichten die je kunt plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een opiniestuk schrijven of ergens over schrijven waar jij een expert in bent. Mensen lezen over jouw expertise en willen mogelijk met jou en je bedrijf in contact komen.

8. Zet waardevolle informatie vast

LinkedIn biedt de mogelijkheid om een bericht te pinnen. Dit wil zeggen dat je een bericht bovenaan de pagina laat staan.

9. Showcase pagina

De Showcase pagina is nog relatief nieuw. Eerder stond dit bekend onder ‘producten en diensten’. Deze pagina biedt de mogelijkheid om je bedrijf te positioneren. Je kunt bijvoorbeeld een pagina maken van een bepaald product of merk van je bedrijf.

10. Gebruik statistieken

Ook LinkedIn biedt een inzicht in de statistieken van de pagina. Je kunt zien hoe betrokken mensen zijn, hoeveel mensen je bericht gezien hebben en dit bericht echt de moeite waard was richting je lezers. Met behulp van de statistieken kan je je pagina verder bijsturen om het te optimaliseren.