Heb je een super goed idee voor een nieuw product of nieuwe dienst? Of heb je net een winkel gestart maar wil het nog niet zo goed lopen? Misschien zit je er dan wel aan te denken hoe het zou zijn om een webwinkel te beginnen. Het lijkt wellicht een beetje een eng idee, omdat je niet zo goed weet hoe je dit precies moet gaan aanpakken en of het wel een succes gaat worden. Er gaan veel vragen door je hoofd, maar als je je wat meer hierin verdiept, merk je al gauw dat je vrij eenvoudig een webwinkel kunt beginnen. Daarnaast shoppen steeds meer consumenten online en is het dus een interessante markt om je in te bevinden. Waar wacht je nog op! Lees je van tevoren nog wel even in met dit artikel en je bent al een stap dichterbij het starten van je eigen webshop.

Creëer een webshop

Begin bij het begin en maak eerst de webwinkel met een passend design. Je kunt tegenwoordig met verschillende webshop software programma’s in een paar simpele stappen een online shop bouwen. Veel van deze software systemen hebben namelijk kant-en-klare templates beschikbaar, waarmee je het hele design en framework al snel paraat hebt. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en die programmeur hoef je dus ook niet per se in te huren. Let wel op de soort software dat je wilt gebruiken. Met open source webshop software (Opencart of Magento) bouw je de online shop handmatig en is wel de expertise van een programmeur vereist. Wil je cloud software, ofwel Software as a Service (SaaS) gebruiken, dan huur je als het ware een webshop en staat alles al voor je klaar. Je hoeft hem alleen nog van content en afbeeldingen te voorzien.

Zorg dat je webshop betrouwbaar oogt

Heb je de webshop helemaal naar smaak en volledig ingericht? Dan kun je een professionele uitstraling versterken door potentiële klanten te tonen dat je ook betrouwbaar bent. Dit kun je doen door de webshop goed te beveiligen en verschillende keurmerken te hebben. Wanneer je klanten op je webshop krijgt, dan wil je ze daar ook houden. Mensen moeten niet het gevoel hebben dat de webshop nep is, anders zijn ze gauw weer verdwenen. Maak daarom gebruik van een sterke SSL authenticatie. De klant kan deze beveiliging herkennen aan het groene slotje voor de URL in de adresbalk. Door een aantal keurmerken op je website beschikbaar te hebben, kun je klanten tonen dat je aan bepaalde voorwaarden voldoet en dus belangrijke normen en regels hanteert.

Bied diverse betaalmethoden aan

Heb je voldoende vertrouwen kunnen wekken en zijn mensen nu bereid iets bij je te kopen? Dan is het ook van belang dat je het ze zo makkelijk mogelijk maakt om iets te bestellen. Zorg er daarom voor dat je verschillende betaalmogelijkheden aanbiedt, zodat je elke klant de kans geeft om op een gewenste manier te betalen. Wil je het nog specifieker aanpakken? Pas dan de betaalmogelijkheden aan op de locatie (het land) waar je je producten aanbiedt. Verkoop je alleen in Nederland? De meest gebruikte betaalmethoden zijn hier iDeal, Creditcard, Maestro, vooruit of Afterpay (achteraf betalen). Bied je ook producten in het buitenland aan? Dan kun je betaalmogelijkheden zoals Klarna (Europa) of PayPal (wereldwijd) aanbieden.

Zorg dat je klantenservice on point is

Wanneer de eerste producten de deur uit gaan, zal het vast een spannend moment zijn. Komen ze op tijd aan en zullen klanten tevreden zijn? Dit zal waarschijnlijk niet altijd het geval zijn. Zorg daarom dat je klantenservice soepel verloopt. Hier kun je het negatieve positief oplossen. En niet alleen een goede oplossing, maar ook een snelle reactie is vereist om klanten tevreden te stellen en ook tevreden te houden. Als je webshop software gebruikt, heb je vaak de mogelijkheid om het programma te integreren met een Customer Relationship Management (CRM) tool. Hiermee kun je efficiënt en effectief je klantenbestand onderhouden. Met een CRM systeem heb je alle klantgegevens op één plek. Dit zorgt voor overzicht en structuur in je klantcommunicatie. Het geeft je ook de mogelijkheid om veel activiteiten automatiseren, zodat je niet alles meer handmatig hoeft in te voeren en verwerken. Dit scheelt je tijd, maar het maakt het voor jou als beginnend ondernemer ook een stuk eenvoudiger om het klantcontact goed te managen.