Voor je als ondernemer aan de slag kunt gaan, moet je je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Heb je dit nog nooit gedaan? Dan weet je waarschijnlijk niet zo goed wat je moet verwachten van jouw inschrijving bij de KvK. Om je voor te bereiden op je inschrijving, hebben we dit artikel voor je opgesteld. Lees onderstaande informatie door en je weet waarom je je moet inschrijven, hoe je je moet inschrijven en wat er na jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel gebeurt.

Waarom je bedrijf inschrijven bij de KvK?

Iedereen die een bedrijf wil starten, moet dit bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel, dan komt jouw bedrijf in het handelsregister van de KvK. Dit handelsregister geeft informatie over alle bedrijven die in Nederland actief zijn. Door het handelsregister te raadplegen, weet je als ondernemer en/of consument precies met wat voor bedrijf je te maken hebt. Je weet wie er achter een bedrijf zit, maar ook wie er bevoegd is, wie er aansprakelijk is en of er mogelijk sprake is van een faillissement. Deze informatie is zeer waardevol en daarom is een inschrijving altijd verplicht.

Goed om te weten: alle ondernemers en rechtspersonen in Nederland moeten zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ook minderjarige ondernemers kunnen zich bij de KvK inschrijven. Wel gelden er voor hen andere regels.

Hoe werkt het?

Vanaf een week voor de start tot een week na de start van je bedrijf moet je jouw onderneming inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Ben je te laat? Dan moet je je bedrijf alsnog inschrijven.

Om jouw bedrijf in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, volg je de volgende stappen.

  • Ga naar de website van de Kamer van Koophandel. Hier vind je een online formulier dat jij moet invullen om je bedrijf in te schrijven.
  • Eerst geef je aan dat je een bedrijf in wil schrijven. Vervolgens kun je aangeven of je een nieuw bedrijf wil inschrijven of een bedrijf wil overnemen. Kies voor ‘Nieuw bedrijf inschrijven’.
  • Kies de rechtsvorm van je bedrijf.
  • Vul het digitale inschrijfformulier zo volledig mogelijk in.
  • Maak een afspraak bij de Kamer van Koophandel vestiging bij jou in de buurt.

Ga je naar het Kamer van Koophandel kantoor bij jou in de buurt, dan neem je altijd je legitimatie mee. Jouw legitimatiebewijs wordt gecontroleerd en je inschrijving wordt met je doorgenomen. Als alle gegevens in het formulier kloppen, wordt jouw bedrijf ingeschreven.

Na je inschrijving

Na je inschrijving meldt de Kamer van Koophandel je aan bij de Belastingdienst. Je krijgt nu een btw-nummer, dat je op jouw facturen moet zetten. Ook krijg je van de Kamer van Koophandel allerlei papieren mee naar huis. Denk hierbij aan de bevestiging van je inschrijving bij de KvK, maar ook aan informatieve folders en brochures over ondernemerschap. Ook krijg je informatie over seminars, trainingen en cursussen van de Kamer van Koophandel. Als je wat meer over ondernemerschap wil weten, kun je je voor een van deze seminars, trainingen of cursussen aanmelden.

Na jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel kun je direct starten met je bedrijf. Je kunt nu een website bouwen, visitekaartjes laten drukken en je eerste bestellingen verwerken. Succes!