2015 en 2016 zijn relatief overzichtelijk wanneer het gaat om de zakelijke auto en de fiscus: de bijtellingsnormen zijn wederom aangescherpt waardoor er minder voertuigen in lage bijtellingscategorieën vallen, de onbelaste kilometervergoeding blijf gelijk (€0,19 per km) en ook de verklaring geen privégebruik (500-km verklaring) blijft bestaan. Grote hervormingen worden wel verwacht, maar zullen pas vanaf 2017 van kracht zijn. In dit artikel een overzicht voor 2015 en 2016.

Bijtelling in 2015 en 2016

De belangrijkste veranderingen rondom de bijtelling zijn de scherpere bijtellingsnormen en het feit dat er geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen de verschillende brandstoffen: het maakt niet uit of het een benzine-, diesel-, of aardgasauto is. Enkel de CO2-uitstoot is nog van belang om te bepalen welk bijtellingspercentage bij het lease voertuig hoort.

Bijtelling 2015

Bijtellingspercentage CO2-uitstoot (g/km)
4% (100% elektrisch) 0
7% <51
14% 51 t/m 82
20% 83 t/m 110
25% >110


Bijtelling 2016

Bijtellingspercentage CO2-uitstoot (g/km)
4% (MRB vrij) 0
15% (50% MRB) 1 t/m 50
21% 51 t/m 106
25% >106

MRB

De motorrijtuigenbelasting (MRB) zal in 2015 ongewijzigd blijven: voor zowel volledig elektrische als hybride voertuigen geldt er een nihiltarief tot 2018 (€0,- MRB). Voor 2016 geldt dit alleen nog voor volledig elektrische voertuigen, voor de hybride voertuigen wordt er vanaf 2016 een halftarief ingevoerd: de helft van de MRB die u voor het betreffende voertuig normaal zou betalen (bereken hier uw motorrijtuigenbelasting).

Rijdt u op dit moment een auto die nu nog in het nihiltarief valt maar vanaf 2016 in het halftarief, hou dan rekening met extra kosten voor uw voertuig!

BPM

Voor wat betreft de BPM geldt dat er vanaf 2015 alleen de volledig elektrische auto’s binnen de BPM-vrijstelling vallen. Op hybrides en andere zeer zuinige auto’s is vanaf 2015 BPM verschuldigd. Voor deze zuinige categorie, met een uitstoot tussen de 1 en 82 gram CO2 per kilometer, wordt een extra BPM-schijf toegevoegd: een basistarief van €175 +€6,- per gram CO2/km. Om de nieuwe maatregelen te bekostigen worden de heffingen van de 3 hoogste schijven vanaf 2016 hoger (de “slurptaks”).

De variabele toeslag die enkel voor dieselauto’s geldt gaat in 2015 omhoog naar van €72,93 naar €86,- per gram CO2/km boven de grenswaarde van 70 gram CO2/km. In 2016 wordt het bedrag alleen voor inflatie gecorrigeerd en zal de grenswaarde naar beneden worden bijgesteld van 70 naar 67 gram CO2/km.

Let op: in sommige gevallen geldt er voor u als ondernemer een vrijstelling van de BPM op uw bestelauto(‘s), lees hier meer.

Overzicht BPM-tarieven 2015 en 2016

Tarieven BPM 2015 2016*
Grenswaarde dieseltoeslag 70 g/km 67g/km
Dieseltoeslag per gram CO2 boven grens € 86,00 € 86,00
Basisbedrag BPM tarief (> 0 g/km) € 175,00 € 175,00
Tariefschijven BPM g/km g/km
1e schijf (nieuw) 1 t/m 82 1 t/m 79
2e schijf 83 t/m 110 80 t/m 106
3e schijf 111 t/m 160 107 t/m 155
4e schijf 161 t/m 180 156 t/m 174
5e schijf > 180 > 174
Tarieven BPM In € per gram CO2-uitstoot
1e schijf € 6 € 6
2e schijf € 69 € 69
3e schijf € 112 € 123
4e schijf € 217 € 238
5e schijf € 434 € 476

* in 2016 worden de bedragen uit 2015 enkel gecorrigeerd voor inflatie.

Tips

Pak maximaal voordeel op de bijtelling

De bijtelling op een voertuig is 60 maanden geldig vanaf de datum van de eerste kentekenregistratie. Wanneer u in 2015 of 2016 dus een nieuw voertuig aanschaft of leaset voor uw bedrijf én deze valt in één van de gunstige bijtellingscategorieën, zorg dan dat u dit voertuig voor de volle 60 maanden inzet. Wat er in 2017 gaat gebeuren is nog niet bekend en zo heeft u in ieder geval 5 jaar zekerheid omtrent uw privékosten van het zakelijke voertuig.

Zit u nog vast aan een leasecontract in deze periode? Dan is het wellicht interessant om uw leasecontract af te kopen door uw leaseauto aan te bieden op sites voor occasion lease.

Voorkom bijtelling met een kilometerregistratie
Rijdt u niet of amper privé met het voertuig (maximaal 500 kilometer), dan is het wellicht interessant voor u om de bijtelling helemaal achterwege te laten. Door een sluitende kilometerregistratie te voeren kunt u bij de Belastingdienst aantonen dat u uitsluitend zakelijk rijdt waardoor u geen bijtelling hoeft te betalen.

Wilt u per jaar toch meer dan 500 kilometer privé rijden, maar niet meer dan bijvoorbeeld 10.000 kilometer, dan is het vaak goedkoper om privé een (kleine) auto aan te schaffen. Om na te gaan wanneer het voordeliger is om privé een auto te kopen in plaats van bijtelling te betalen zult u even een berekening moeten maken van de autokosten.

Bijtellingsvriendelijke auto’s in 2015 en 2016

Merk Model Aandrijving CO2/km Bijtelling 2015 Bijtelling 2016
Audi A3 e-tron Hybride (benzine) 35 gram 7% 15%
BMW i3 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
BMW i3 Range Extender Hybride (benzine) 13 gram 7% 15%
BMW i8 Hybride (benzine) 49 gram 7% 15%
Citroën C-Zero 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Citroën C3 BlueHDI 100 Diesel 79 gram 14% 21%
Citroën Cactus 100 BlueHDI Diesel 82 gram 14% 21%
Citroën DS3 BlueHDi 100 Diesel 79 gram 14% 21%
Ford C-MAX 2.0 Plug-in Hybrid Hybride (benzine) 46 gram 7% 15%
Ford Fiesta 1.5 TDCi Diesel 82 gram 14% 21%
Ford Focus Electric 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Kia Soul EV 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Lexus CT200h Hybride (benzine) 82 gram 14% 21%
Mercedes-Benz C350e (voorjaar 2015) Hybride <51 gram 7% 15%
Mercedes-Benz S 500 Plug-in HYBRID Lang Hybride (benzine) 65 gram 14% 21%
Mitsubishi i-MiEV 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Mitsubishi Outlander PHEV Hybride (benzine) 44 gram 7% 15%
Nissan Leaf 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Opel Ampera Hybride (benzine) 27 gram 7% 15%
Peugeot i-ON 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Peugeot 208 BlueHDi 100 Diesel 79 gram 14% 21%
Peugeot 308 BlueHDi Diesel 82 gram 14% 21%
Porsche 918 Spyder Hybride (benzine) 72 gram 14% 21%
Porsche Cayenne S E-Hybrid Hybride (benzine) 79 gram 14% 21%
Porsche Panamera S E-Hybrid Hybride (benzine) 71 gram 14% 21%
Renault Clio dCi 90 Energy Diesel 82 gram 14% 21%
Renault Clio Estate dCi 90 Energy Diesel 82 gram 14% 21%
Renault Zoe 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Seat Mii 1.0 68 pk Aardgas 79 gram 14% 21%
Smart Fortwo Electric Drive 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Skoda Citigo Aardgas 79 gram 14% 21%
Tesla Model S 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease NL Hybride (benzine) 82 gram 14% 21%
Toyota Prius Plug-in Hybrid Hybride (benzine) 49 gram 7% 15%
Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid Hybride (benzine) 75 gram 14% 21%
Volkswagen e-UP! 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Volkswagen e-Golf 100% elektrisch 0 gram 4% 4%
Volkswagen Golf 1.4 TSI GTE Hybride (benzine) 35 gram 7% 15%
Volkswagen Passat GTE (zomer 2015) Hybride (benzine) 45 gram 7% 15%
Volkswagen Polo 1.4 TDI Bluemotion Diesel 82 gram 14% 21%
Volkswagen Up! 1.0 EcoFuel BMT Aardgas 79 gram 14% 21%
Volvo Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid Hybride (diesel) 48 gram 7% 15%
Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Hybride (benzine) 64 gram 14% 21%

Auteur
Joeri Westendorp is specialist op het gebied van mobiliteitsvraagstukken bij ondernemingen. Hij weet alles over het automatiseren en analyseren van bedrijfswagenparken. Met brede kennis over wet- en regelgeving gecombineerd met slimme en praktische oplossingen is hij een vraagbaak voor ondernemers die hen kan helpen bij het besparen op de exploitatiekosten van hun vloot.

Joeri is mede-eigenaar van RitAssist®, één van de grootste leveranciers van voertuigtelematica in Nederland en Duitsland en bekend van slimme oplossingen op het gebied van kilometerregistratie, GPS volgsystemen en rijgedrag analyse.
RitAssist-Logo-ZonderOndertitel-Grijs